Nasze kości łączą ruchome połączenia, określane jako stawy. To właśnie dzięki nim możliwe jest sprawne poruszanie się z miejsca na miejsce. Stawy to nie jest jednak element niezniszczalny, dlatego też z biegiem lat ich kondycja może ulegać pogorszeniu. Bóle i stany zapalne nie są wynikiem tylko i wyłącznie naturalnego procesu starzenia się, ponieważ bardzo często dotykają także ludzi młodych i zdrowych. Jednym ze sposobów dbania o stawy jest właściwa dieta, która na długie lata pozwoli zachować nam pełną sprawność. Co zatem jeść, kiedy bolą nas stawy?

Tych produktów unikaj

To, co jemy wpływa na to, jak się czujemy. Dieta to najlepsze lekarstwo nie tylko na wiele schorzeń, ale również na dobre samopoczucie. W przypadku problemów ze stawami powinniśmy wyeliminować z niej kilka produktów, które mogą przyczyniać się do odczuwania uciążliwego bólu. Co powinno zniknąć z naszego jadłospisu?

  • Produkty zakwaszające, które powodują stany zapalne. Należy do nich cukier, który ponadto zwiększa produkcję kwasu mlekowego, a to z kolei powoduje wzmożone uczucie bólu. Cukier znajdziemy m.in. w słodyczach, ciastach, napojach gazowanych, a także w wielu produktach „niesłodkich”, w których występuje on w ukrytej postaci. Warto czytać zatem etykiety!
  • Fast foody, żywność przetworzona,
  • Czerwone mięso oraz produkty zawierające tłuszcze nasycone

Dieta na bolące stawy

Co natomiast powinno znaleźć się w naszej diecie?

  • Nienasycone kwasy tłuszczowe, w szczególności kwasy omega-3 oraz omega-6, które łagodzą stany zapalne oraz poprawiają ruchomość stawów. Znajdziemy je m.in. w makreli, łososiu, tuńczyku, śledziach, orzechach, oliwie z oliwek, oleju rzepakowym czy siemieniu lnianym,
  • Nabiał, głównie mleko, kefiry, jogurty, które są budulcem kości, zawierającym wapno oraz źródłem pełnowartościowego białka,
  • Pieczywo oraz makarony i ryże pełnoziarniste, otręby,
  • Warzywa strączkowe,
  • Inne warzywa takie jak brokuły, czosnek, kapusta, sałata, ogórki, marchew, pietruszka, papryka.
  • Owoce, zwłaszcza winogrona, żurawina, wiśnie, czereśnie, ponieważ zawierają dużo związków o działaniu przeciwzapalnym.