Kawa kuloodporna (ang. bulletproof coffee) to kawa z dodatkiem sporej ilości masła lub oleju kokosowego. Napój o takim składzie jest świetnym źródłem energii zapewniającym optymalną pracę mózgu, a jednocześnie ułatwia chudnięcie. Skąd się biorą takie właściwości kawy kuloodpornej?

Kuloodporna swoje początki ma w Tybecie. Amerykański podróżnik zwiedzając te rejony zauważył, że miejscowi piją herbatę z dodatkiem masła wyprodukowanego z mleka jaków. Po powrocie do Ameryki postanowił, nieco zmieniając zwyczaj, zaszczepić go w swojej okolicy. Herbata została zastąpiona kawą, a masło z mleka jaków olejem kokosowym.

Kawa zamiast kanapki – czy to możliwe?

Kawa kuloodporna może być zdrowym zamiennikiem posiłku. Dzięki zawartości zdrowych kwasów tłuszczowych poprawia pracę mózgu, pozwala lepiej się skoncentrować. MCT są również długo trawione i wchłaniane z przewodu pokarmowego. Pozwala to na długo utrzymać uczucie sytości, które zabezpiecza nas przed niekontrolowanym podjadaniem, co z kolei ułatwia kontrolę masy ciała. Oczywiście pobudzające działanie kofeiny zawartej w kawie też jest tutaj nie bez znaczenia. Dodaje energii i pobudza do działania, przez co z dodatkiem olejów MCT idealnie nadaje się na początek dnia. Oczywiście, taka kawa może stanowić tylko część naszej diety. Nie zapominajmy, że podstawą nadal jest dobrze zbilansowane i zróżnicowane pożywienie.

Kwas kaprylowy – dlaczego akurat olej kokosowy?

Siłą kawy kuloodpornej jest dodatek oleju MCT zawierającego średniołańcuchowe nasycone kwasy tłuszczowe. Ich naturalne źródła znajdziemy w oleju kokosowym, palmowym i tłuszczu mlecznym (szczególnie pochodzącym od kóz i owiec). Wśród typów MCT wyróżnia się kwas kaprylowy, kapronowy i kaprynowy, a część klasyfikuje tu jeszcze kwas laurynowy. W oleju kokosowym jest najbogatszy właśnie w kwas kaprylowy.

Zalety olejów MCT

  • Pomagają zwalczać wirusy i bakterie atakujące nasz organizm.

To m.in. dzięki zawartości tych kwasów mleko matki tak dobrze wspomaga budowanie odporności młodych ssaków.

  • Zwiększa możliwości wysiłkowe.

U osób na diecie bogatej w tłuszcze MCT, podczas intensywnego wysiłku obserwuje się niższy wzrost stężenia mleczanu i możliwość wydłużenia czasu trwania kolejnych ćwiczeń.

  • Usprawniają redukcję masy ciała.

Z badań prowadzonych na komórkach wynika, że tłuszcze MCT mają silne właściwości termogeniczne, a dodatkowo redukują odkładanie się tłuszczu w organiźmie.

  • Stabilizują gospodarkę cukrową organizmu.

Dieta bogata w MCT zmniejsza insulinooporność, a osoby ją stosujące wg niektórych badań, mają dużo niższe ryzyko wystąpienia cukrzycy typu 2.