Błonnik pokarmowy odgrywa bardzo istotną rolę w naszym życiu, dlatego warto upewnić się, że jest dostarczany ze spożywanymi produktami. Błonnik może rozpuszczać się w wodzie, a do jego metabolizmu wykorzystywane są baterie znajdujące się w jelitach. Jednocześnie mamy do czynienia  z błonnikiem, który nie rozpuszcza się w wodzie.

Jak zachowuje się błonnik w starciu z bakteriami?

Bakterie znajdujące się w ludzkim organizmie przewyższają ilość komórek organizmu 10 do 1. Można je spotkać na skórze, w jamie ustnej oraz nosie, a do tego całkiem spore ilości mieszczą się w jelitach. Mowa o 100 bilionach komórek, które znamy jako flora bakteryjna. Kiedy w diecie nie brakuje błonnika, dobre bakterie mają pożywienie, a do tego zapewnia im schronienie. To bardzo istotne, gdyż ich rola jest nieoceniona i należy o nie zadbać. W związku z ich obecnością organizm funkcjonuje we właściwy sposób. Bez bakterii wszystko stałoby się trudniejsze, a może nawet niemożliwe. Bakterie odpowiadają między innymi za kontrolę wagi, monitorowanie poziomu cukru, wpływają na odporność oraz funkcjonowanie mózgu. Bakterie potrzebują energii, dlatego błonnik jest tak potrzebny. Jest to o tyle ważne, że niemalże wszystkie węglowodany, białka oraz tłuszcze wchłaniane zostają przez krwioobieg zanim jeszcze trafią do flory bakteryjnej. Sytuacja jest inna w przypadku błonnika, gdyż przedostaje się do jelita grubego w niemalże takiej samej formie. Dzięki temu można zapobiegać zespołowi jelita grubego, chorobie Crohna oraz wrzodziejących zapaleniach jelita grubego.

W diecie nie może więc zabraknąć produktów, które mają spore ilości błonnika. Chodzi o migdały w których występuje poza błonnikiem również wiele innych cennych składników odżywczych. Zalicza się do nich tłuszcze, witaminę E, mangan i magnez.

Na drugim miejscu znajduje się fasola, którą zalicza się do roślin strączkowych. To cenne źródło białka roślinnego oraz innych składników odżywczych. Jedna szklanka ugotowanej fasoli zawiera aż 11,3 gram błonnika.

Ciecierzyca to kolejny hit, kiedy chodzi o błonnik. Również ona wpisuje się w grupę roślin strączkowych. Jest w niej sporo minerałów, białka oraz błonnika.

Do diety warto wprowadzić również nasiona Chia, gorzką czekoladę, a także jakże cenne warzywa i owoce, które najlepiej spożywać w nieprzetworzonej postaci.