Nikt nie ma wątpliwości co do tego, że wapno jest ważnym składnikiem diety człowieka, a już szczególnie tego w fazie intensywnego rozwoju. Właśnie dlatego na rynku można znaleźć produkty, które pomagają dostarczać dzieciom ten ważny składnik, jak wapno musujące. Co jeszcze możemy zrobić, by w organizmie naszych pociech była wystarczająca ilość minerału?

Jeśli nie mleko – to co?

Mleko jest jednym z najbogatszych źródeł wapnia. Niestety – wiele dzieci nie przepada za jego smakiem, bądź też z powodu obecnej w nim laktozy nie może go spożywać. Co wtedy? Użyj alternatywnego mleka z dodatkiem wapnia. Przeglądając dostępne na rynku opcje, koniecznie sprawdź etykietę wartości odżywczej, aby zobaczyć, ile wapnia jest w branym pod uwagę jedzeniu lub napoju.

Będziesz potrzebował mleka alternatywnego do mleka krowiego, takiego jak sojowe. Tutaj ważna wskazówka: nie używaj następujących produktów mlecznych, jeśli Twoje dziecko ma mniej niż 2 lata (chyba że zaleci to Twój dietetyk):

  • mleko migdałowe,
  • mleko kokosowe,
  • mleko owsiane,
  • mleko ryżowe.

Bez względu na to, jaką alternatywę mleczną stosujesz, upewnij się, że zawiera ona wapń. Sprawdź etykietę żywieniową i celuj w taką, która zawiera co najmniej 120 mg wapnia na 100 ml (100 ml to tyle samo, co 100 g), a jeśli nie znajdziesz niczego zadowalającego – wapno musujące może być dobrym kompromisem.

Wapno musujące i inne źródła tego pierwiastka

Kolejny pomysł: użyj płatków z dodatkiem wapnia, a najlepiej wybierz płatki zbożowe z dodatkiem wapnia (znów przypominamy: sprawdź etykietę) i podawaj je z owocami, jogurtem sojowym i alternatywnym mlekiem.

Możesz też podejść do tematu diety dziecka nieco inaczej i użyć bezmlecznego jogurtu wzbogaconego wapniem. Kolejna wskazówka: nie wszystkie bezmleczne jogurty zawierają wapń. Sprawdź, czy ten, którego używasz, jest wzmocniony wapniem.

Sprawdź etykietę żywieniową i celuj w taki produkt, który zawiera:

  • co najmniej 120 mg wapnia na 100 ml budyniu/deseru,
  • co najmniej 50 mg wapnia na 100 ml jogurtu.

Do gotowania możesz również używać alternatywnych produktów mlecznych. Możesz użyć mlecznej alternatywy do zrobienia białego sosu, kremów, budyniu ryżowego lub przysmaków do pieczenia. Stosowanie zamienników mleka może być szczególnie przydatne, jeśli dziecko nie pije dużo alternatywnego mleka w jego najprostszej postaci. Możesz nawet z ich pomocą przyrządzić sos do makaronu. Do pieczenia można również użyć mączki / mąki migdałowej i mąki sojowe, a przygotowane desery możesz posypać sezamem lub makiem.

Cheddar – ser o wysokiej zawartości wapnia

Na koniec jeszcze super produkt, pełen wapnia – ale całkiem inny niż poprzednie. Chodzi o cheddar, czyli ser, który może stać się ulubionym przysmakiem Twojego dziecka. Możesz go zetrzeć lub stopić – nadaje się do pizzy lub do opiekanej kanapki. Możesz go również użyć do zrobienia sosu serowego lub nałożyć na krakersy i podać dziecku jako przekąskę.