Orzechy powinny znaleźć się w diecie każdego z nas. Jest to związane z ich wysoką wartością odżywczą. Nie każdy zdaje sobie sprawę dlaczego ich rola jest tak istotna. Właśnie w związku z tym przedstawiamy ich najważniejsze zadania i korzyści związane z ich spożywaniem.

Zalety spożywania orzechów

Orzechy posiadają niezwykle wysoki potencjał antyoksydacyjny. W tej kwestii sprawdzą się lepiej nawet od owoców i warzyw. Wspomniany potencjał jest nawet w stanie zapobiegać nowotworom, co przyda się dzisiejszemu społeczeństwu, które coraz częściej zmaga się z tą trudną do poskromienia chorobą. Jest to związane z występowaniem w orzechach kwasu elagowego (można go znaleźć przede wszystkim w orzechach włoskich). Orzechy więc wspierają wszystkich, którzy walczą już z nowotworem, chociaż w ich przypadku choroby nie da się zażegnać samymi orzechami. Mimo wszystko stan zdrowia może ulec zdecydowanej poprawie. Oprócz kwasów elaganowych, bardzo istotną rolę odgrywa witamina E i selen, dzięki któremu maleje szansa na wystąpienie raka prostaty. To również dobre źródło kwasów tłuszczowych omega-3.

W orzechach występują spore ilości nienasyconych kwasów tłuszczowych. Dzięki nim można zapobiegać miażdżycy oraz wielu chorobom serca. To właśnie jednonienasyconych kwasów tłuszczowych oraz wielonienasyconych kwasów tłuszczowych powinny szukać w diecie osoby z problemami tego typu. W tym miejscu warto zaznaczyć, że choroby krwionośne już od wielu lat wskazuje się jako główną przyczynę umieralności w naszym kraju. Orzechy są w stanie zdecydowanie obniżyć te statystyki, należy je więc spożywać codziennie.

Warto też wspomnieć, że w orzechach znajduje się bardzo dużo białka. Przyjmuje się, że w 100 g orzechów ziemnych jest więcej białka niż w mięsie. Zaskoczony? My również. Właśnie ta cecha sprawia, że powinni po nie sięgać przede wszystkim wegetarianie oraz weganie, którzy nie spożywają ani mięsa, ani produktów pochodzenia zwierzęcego.

Orzechy to najlepsze źródło makro oraz mikroelementów. Produkty te zawierają białko, tłuszcz oraz węglowodany, co zostało wspomniane już wcześniej. Oprócz tego występuje w nich witamina E oraz witaminy wchodzące w skład grupy B. Dzięki orzechom organizm otrzymuje selen, wapń, miedź i magnez. Nie należy więc przejmować się ich kalorycznością, tylko wzbogacić dietę o garść różnorodnych orzechów każdego dnia.

Już na końcu warto wspomnieć o równowadze węglowodanowej. W związku z tym, że orzechy posiadają niski indeks glikemiczny, bez większych problemów mogą znaleźć się w menu diabetyków czy cukrzyków. Kiedy spożywa się je bez żadnych innych dodatków, poziom glukozy we krwi gwałtownie nie zwiększa się. Trzustka nie cierpi na tym, a produkcja insuliny odbywa się na normalnym poziomie. W orzechach nie występują duże ilości węglowodanów, właśnie z tego względu dostępne są dosłownie dla wszystkich.

Jak więc widać orzechy powinny znaleźć się w diecie każdego z nas. Można dodawać je do sałatek, ozdabiać nimi dania, albo jeść bez dodatków. Najważniejsze to nie zapominać o nich w codziennej diecie, gdyż mają wiele zalet.