Bez fosforu organizm ludzki nie może właściwie funkcjonować. Jest on potrzebny zarówno w układzie nerwowym , jak i umożliwia zachowanie zdrowych kości. Warto więc dowiedzieć się, gdzie można znaleźć największe ilości fosforu oraz jak objawia się niedobór tego pierwiastka.

Fosfor – co to za pierwiastek?

Fosfor odgrywa bardzo ważną rolę w ludzkim organizmie, gdyż wpływa na ludzkie kości oraz zęby. W tych miejscach szczególnie należy szukać omawianego pierwiastka, jednakże nie oznacza to wcale, że nie ma go nigdzie indziej. Kiedy w organizmie brakuje fosforu można nabawić się osteoporozy oraz pozbyć zębów. Warto mieć na uwadze, że fosfor znajduje się w DNA, RNA oraz uznawany jest za nośnik informacji genetycznej. Zajmuje się przewodzeniem bodźców nerwowych oraz zachowaniem właściwej równowagi kwasowo-zasadowej.

Warto mieć także na uwadze, że fosfor znajduje się także w tkankach miękkich, mózgu, sercu oraz mięśniach. Właśnie dlatego nie może go zabraknąć w żadnym ludzkim organizmie. Wśród jego możliwości wymienia się także modyfikowanie pokarmu w energię bez której nikt nie jest w stanie przetrwać.

Jakie produkty bogate w fosfor powinny znaleźć się w diecie?

Fosfor musi być przyjmowany przez każdego. Może być dostarczany w dwóch formach, gdzie pierwsza z nich to wraz z pożywieniem, a druga w postaci suplementów diety. Gdzie więc można znaleźć całkiem spore ilości fosforu? W przypadku osób, które jedzą wszystko i nie przebywają na specyficznej diecie, fosfor można znaleźć przede wszystkim w jajkach, żółtym serze, mleku, rybach, drobiu oraz wędlinach. Z kolei wegetarianie musza sięgać po orzechy, mąkę kukurydzianą, otręby, ryż brązowy, kakao, ciemną czekoladę, grzyby oraz migdały. Ze względu na fosfor oraz inne pierwiastki do diety należy włączyć też nasiona słonecznika oraz pestki dyni.

W związku z tym najbardziej korzystna dieta powinna zawierać duże ilości warzyw, produktów zbożowych oraz zdrowego białka. W takim przypadku istnieje zdecydowanie mniejsza szansa na zmaganie się z niedoborem magnezu. Bardzo ciężko jest jednoznacznie określić ile fosforu potrzebuje każdy z nas, gdyż odpowiednie dawki uwarunkowane są wiekiem. Przyjmuje się, że dorosły człowiek powinien sięgać po 800 do maksymalnie 1200 mg na dobę.  Jednakże osoby dorosłe nie potrzebują go tak bardzo jak dzieci oraz młodzież, które znajdują się w przedziale wiekowym od 10 do 18 lat. W ich przypadku należy spożywać 1250 mg na dobę, co jest uwarunkowane procesami dojrzewania. Kiedy w tym jakże ważnym okresie będzie brakowało fosforu będzie to widoczne w przyszłości, gdyż istnieje spora szansa na zmaganie się z chorobami kości oraz zębów. Zbyt dużo fosforu też nie wpływa dobrze na człowieka. Skutkiem tego jest porowatość kości, nadpobudliwość oraz autyzm. Jeśli więc dieta bogata jest w fosfor nie ma już konieczności przyjmowania go w formie suplementu diety.